Debat en el marc del Festival de Sitges 2018.

Marta Lopera-Mármol
En col·laboració amb FICMA, CFF, OPA i PAC.

La Catalunya Film Commission i  el  Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), van organitzar una sessió dedicada als rodatges sostenibles el dimecres 10 d’octubre de 2018 en el marc del Sitges Film Hub del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, amb l’eloqüent títol de Rodatges sostenibles: por on comencem?”. Va comptar com a participants amb Luz Molina i Esmeralda Ruiz,  i exercia de moderadora Cristina Sáez. En l’acte es va presentar la iniciativa Green Screen, un projecte finançat per Interreg Europe en què participen la Film London, que és la líder del projecte, la ciutat polonesa de Rzeszow, L’Ille de France Film Comission (França), l’Apulia Film Commission (Itàlia), el govern regional de Bucarest (Romania), la ciutat sueca de Ystad, la ciutat de Málaga i el Govern Regional de Flandes (Bèlgica). 

De les intervencions que es van fer en aquesta jornada, se’n poden recollir algunes idees clau, que es presenten a continuació.

Què són els rodatges sostenibles?

Són aquells rodatges que pretenen reduir la petjada de carboni en la màxima mesura possible (La petjada de carboni es coneix com la totalitat de gasos amb efecte hivernacle emesos per efecte directe o indirecte d’un individu, organització, esdeveniment o producte).

Sigui apostant per  paper 100% reciclat, l’ús de vehicles híbrids, l’eliminació d’ampolles de plàstic I substitució per cantimplores, l’ús de llums LEDS, el reciclatge, fomentar l’ús del tren, utilitzar un transport comú, contractar proveïdors de productes sostenibles, fomentar la recollida de residus, etc.

Són importants?

Sí, són importants, atès que són un dels agents que causen més generació de CO₂.

A països com Anglaterra, França i/o Estats Units d’Amèrica ja s’han implementat els rodatges sostenibles, coneguts també com a “eco-friendly” i tots aquells/es productors/es que aposten per aquest mètode obtenen un segell distintiu que no només permet promocionar-se com a film sostenible sinó que a més els  permet rebre ajudes econòmiques per part de l’estat o privades, atès que responen als interessos de la Responsabilitat Social Corporativa (RSC).

Per tant, els rodatges sostenibles no deixen de ser propostes pensades perquè les apliqui tot l’equip, els canvis siguin progressius, que es fomenti la idea que ser sostenible aporta valor.

És més fàcil crear conscienciació que re- educar a laindústria

Convé apostar per la conscienciació des de les escoles de cinema i des de les Universitats.

Quan es parla de rodatge sostenible s’ha de pensar a actuar de manera local. El resultat influirà tant a escala local com global.

Algunes idees de l’anàlisi DAFO

Luz de Molina, responsable del departament jurídic de Promálaga i coordinadora del projecte europeu Green Screen va fer una anàlisi DAFO de la situació actual en la indústria. El Green Screen té com a objectiu promoure el rodatge verd, millorar les polítiques verdes en el sector audiovisual, compartir bones pràctiques respecte als estàndards mediambientals necessaris per al sector i, principalment, aconseguir que les productores (cinema, televisió, documentals, etc.) adoptin mesures/pràctiques més sostenibles en els seus processos de preproducció, producció, postproducció i distribució. Algunes de les idees:

DEBILITATS

– No hi ha polítiques específiques dins del sector audiovisual.

– Falten ajudes específiques per al sector audiovisual,  com a compensació de l’esforç.

– Desconeixement de la sostenibilitat dins del sector audiovisual.

AMENACES

– Necessitat de trencar amb la idea de “verd és més car”.

– L’excés de regulació de la sostenibilitat dins del territori pot causar que aquest perdi competitivitat.

FORTALESES

– Bona acollida per part del sector audiovisual, atès que és força dinàmic.

– Posicionament positiu: un nínxol de mercat.

OPORTUNITATS

-Desenvolupament d’un Manual de Bones Pràctiques.

-Calculadora de la petjada de carboni, dedicada exclusivament a les necessitats del sector audiovisual. (Funcionament: bolcar els euros del pressupost i veure el seu equivalent en bolcat de tones de CO₂).

-Aportar un llistat de proveïdors verds atès que pot crear un efecte dominó i en conseqüència amb efectes sobre la cadena de valor.

Pla d’acció 

El pla d’acció ha d’incloure actuacions sobre: Finançament – Educació – Eines  – Certificacions – Difusió i comunicació

L’experiència de Fresco Films

La Jornada de Sitges va comptar amb la participació d’Esmeralda Ruíz, responsable de màrqueting de Fresco Films, un servei de producció de tot tipus d’activitats audiovisuals (llargmetratges, sèries de televisió, anuncis comercials, contingut de marca, etc. ). Fresco Films  ha participat en produccions com Game of Thrones, Snatch, Love to the Death The White Princess, etc.  I és pionera en el territori espanyol en la reducció de la petjada de carboni. Un dels punts claus que la companyia destaca és la implementació l’any 2018 d’un departament sostenible, que ha de tenir una perfecta logística, comunicació i coordinació amb la resta de departaments,  ja que cadascun d’aquests pot aportar al projecte comú.

Així, per exemple, la direcció artística pot utilitzar fusta renovable, pintura sostenible, rentat en sec, productes de neteja sostenibles, maquillatge “cruelty-free”, etc. O des de restauració es pot aportar càtering sense elements de plàstic, apostar per cantimplores personals i no ampolles de plàstic, i des de logística es pot optar per bitllets de tren i no d’avió, allotjament que tingui el segell verd, promoure el transport de recollida en minivans per evitar l’ús particular de vehicles, etc.

La comunicació és clau 

Crear consciència, saber donar les instruccions, crear un manual  d’actuació i establir sinergies entre els diferents departaments és fonamental, així com saber recompensar el mèrit i l’esforç en l’àmbit intern i l’extern. 

Convé destacar que ser sostenible també aporta certs beneficis de promoció a l’empresa.

Fresco Films, amb la creació de la seva pròpia cantimplora no només ha permès evitar el consum excessiu d’ampolles de plàstic sinó també posicionar-se com una marca verda amb l’eslògan “més que una ampolla, un tresor pel medi ambient”. Proporciona així un record amb la marca als seus clients i promou un joc dins de l’empresa, que consisteix a fotografiar la cantimplora en diferents llocs del món quan els treballadors són de vacances, per fomentar així la comunicació interna.

La realitat de la indústria

Tanmateix, encara queda molt per fer. La realitat de la indústria és que encara són més cars els productes i proveïdors sostenibles, manca suport institucional, falten mètodes de control i mesura.

Malgrat això, comença entreveure’s un canvi d’actitud i comportament. A Espanya, els rodatges sostenibles comencen a fer soroll, sobretot per la naixent exigència dels clients amb el medi ambient, que obliga a replantejar el sistema.

Per tant, podem afirmar que la sensibilitat mediambiental ha arribat al món dels rodatges.

I que ja hi ha diverses iniciatives a escala europea que fomenten els rodatges sostenibles i faciliten als productors i productores les eines per incorporar iniciatives verdes a les seves produccions.

És un camí llarg però amb molt potencial. PETITES PASSES PERÒ AMB UN GRAN OBJECTIU.

Per a més informació poden veure el vídeo de la jornada aquí.

Altres articles d’interés:

Entrevista Roser Canela-Mas: “per tenir una indústria més verda, tu t’ho has de creure personalment”.

Programa albert (Regne Unit)

J. Victory (2015): Green Shoots: Environmental Sustainability and Contemporary Film.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close
Go top