El director de l’Institut de Cinematografia i Arts Audiovisuals (ICAA), Oscar Graefenhain, considera que el projecte de creació del Fons Nacional Públic de Recolzament al Sector Audiovisual (FASA, per les seves sigles en castellà) és “realista i molt interessant” i asssegura que el Gobern espanyol “està disposat a debtatre entorn a ell”.

El FASA, consensuat per 26 associacions territorials, contempla quatre vies de finançament: els Presupostos Generals de l’Estat, un cànon d’empreses de sereis audiovisuals sota demanda, un canon cinematogràfic que assumirien productors, distribuidors i exhibidors, i préstecs participatius.

Santiago, 2 de març de 2018. El projecte del futur model de finançament de la producció audiovisual espanyola ha estat l’element central de la reunió que han tingut avui els representants de les 26 associacions territorials de productores (la quasi totalitat de les existents a Espanya) amb el director de l’Institut de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals (ICAA), Oscar Graefenhain. Les associacions li van presentar al representant del Gobern Espanol el projecte de creació del Fondo Nacional Público de Apoyo al Sector Audiovisual (FASA), que estaría gestionat per l’ICAA. En l’opinió de les productores. aquest model permetria que “l’audiovisual espanyol creixi i es faci fort, desenvolupant-se en tot el seu potencial. despolititzant-lo i permetent una progressiva independència dels Pressupostos Generals de l’Estat.”.

Quatre vies de finançament:

  • Pressupostos Generals de l’Estat: En el projecte presentat per les productores la aportació estatal al FASA podria ser, en un primer moment, similar a la corresponent al Fons per la protecció de la Cinematografia actual, al voltant dels 66 milions d’euros (al 2017 va ser de 72,3 milions, sumant la dotació per producció, les ajudes transitòries a l’amortització de pel·lícules, les ajudes subjectes a la concurrència competitiva per l’organització de festivals i les ajudes per a l’assistència als mateixos, així com les ajudes a la distribució). Progressivament, aquesta aportació es podria anar disminuint en funció dels retorns dels préstecs participatius, així com del possible augment de la contribució de les altres fonts del FASA.
  • Empreses de serveis audiovisuals sota demanda: Es proposa l’aportació al FASA del 3% de la facturació anual en el territori espanyol de les empreses que ofereixen continguts audiovisuals sota demanda, com ara Netflix o HBO.
  • Cànon cinematogràfic: Es proposa destinar el 10% del preu de les entrades de cinema a nudrir el FASA, de tal manera que el cost de l’aportació al fons no recauria sobre l’espectador, si no que recauria, a parts iguals, sobre productors, distribuidors i exhibidors.
  • Préstec participatiu: Dins les linies d’ajudes generals a la producció. es proposa introduir el concepte de préstec participatiu, amb l’objectiu de qu es realitzi un retorn progressiu per part de les empreses productores de l’ajut rebut, fins cobrir la totalitat de l’import, en cas de que la producció obtingués uns beneficis superior a una quantitat que es pacti entre l’administració i la patronal de productors.

Previsió de 158 milions al primer any

Segons el model presentat avui, les aportacions que nudririen el FASA en el primer any serien de 68 milions d’euros procedents del PGE, 50 milions del cànon cinematogràfic i 40 milions de les empreses de serveis sota demanda. Per la qual cosa es disposaria de 158 milions d’euros.

Les associacions territorials de productores audiovisuals consideren que al disposar el FASA d’aquesta quantitat “es podria dotar convenientment les linies actuals, crear-ne d’altres noves i reprendre linies d’ajuda que es van suprimir quan la crisi va impactar a tots els sectors del país”-

Les linies d’ajuda que otorgaria el FASA estarien destinades a l’organització de festivals (concurrència competitiva), curtmetratges, assistència a festivals, ajudes generals i selectives, desenvolupament, promoció i difusió (productors), distribució, exhibició, projectes web, videojocs, ficció televisada, animació i documentals de televisió.

Les associacions de productores consideren que la implementació de les noves ajudes que va posar l’ICAA al 2016 “son una bona proposta, però poc eficients”. Recorden que l’any 2017 van disposar d’un escas fons per a noves produccions de 36,3 milions d’euros, sense cap benefici fiscal competitiu i sense solucions legislatives que s’adecuin a la idiosincràsia especifica del sector.

Per això, afegeixen, “no sembla raonable que en un moment en el que numbrosos paisos europeus estàn fent un esforç per repensar les seves fòrmules per a la millora del finançament dels seus sectors audiovisuals, en un exercici de pensament holistic i de futur, Espanya s’aturi”.

Associacions durant la reunió pel FASA

Valoració del director general de l’ICAA

Després d’escoltar la presentació del FASA avui a Santiago el director de l’ICAA va assenyalar que es tracta d’un projecte “molt interessant i que suposa el primer pas d’una llarga negociació que s’haurà d’abordar amb els agents del sector, però que mostra que hi ha una molt bona interlocució entre el sector i el Gobern d’Espanya, en aquest cas, a través de l’ICAA”.

Oscar Graefenhain va assegurar que el Gobern espanyol “està disposat a discutir i debatre tot el que siguin millores per a l’audiovisual en tot el seu conjunt i pel cinema en particular”. En aquest sentit va afegir que es congratula de que el sector faci propostes consensuades i que presenti documents treballats, “ens permet avançar vers l’objectiu que tots pretenem, que és el d’oferir un major i millor recolzament al nostre cinema i col·locarlo al lloc on es mereix i que li correspon”.

El director de l’ICAA no va voler concretar un full de ruta cap al nou model de finançament pel sector audiovisual espanyol. Va afegir que “tot i que considerem el FASA un projecte realista conté propostes en les que es pot avançar més ràpid i altres que requeriràn més diàleg però, per suposat, sense descartar res des de l’inici”. Graefenhain va finalitzar mostrant-se “com sempre, optimista”.

Associacions promotores del FASA:

ACuCA. Asociación Audiovisual Cántabra

ADAEX. Asociación Audiovisual de Extremadura

ADN. Asociación Española de Productores de Documentales

AEPA. Asociación Española de Productores de Animación

AEPA. Asociación de Empresas de Producción Audiovisual del Principado de Asturias

AEPAAPRIAA. Asociación de Empresas de Producción Audiovisual y Productores Independientes de Andalucía

AGAPI. Asociación Galega de Productoras Independientes

AIC. Asociación de la Industria del Cortometraje

AMA. Asociación Madrileña Audiovisual

APACAM. Asociación de Productores Audiovisuales de Castilla la Mancha

APAIB. Associació de productors Audiovisuals de les Illes Balears

APROAR. Asociación de productores Independientes Audiovisuales de Aragón.

APROMUR. Asociación de Empresarios de Producción Audiovisual de la Región de Murcia

AVANT. Associació valenciana d’empreses de producció audiovisual i productors independents

AVAPI. Asociación Valenciana Audiovisual de Productores Independientes

DEV. Asociación Española de Empresas Productoras y Desarrolladoras de Videojuegos y Software de Entretenimiento

DEVICAT. Asociación de desarrolladores de videojuegos de Cataluña

EPEAPV. Asociación de Productores Vascos

IBAIA. Asociación de Productoras Audiovisuales Independientes del País Vasco

NAPAR. Asociación de Productoras y Profesionales del Audiovisual de Navarra

PAC. Associació de Productors Audiovisuals de Catalunya

PATE. Productoras Asociadas de Televisión de España

PAV. Asociación de Productores Audiovisuales Valencianos

PECAA. Plataforma de Empresarios y Creadores del Audiovisual Andaluz.

ProANIMATS. Associació de Productors d’Animació

PROCINE. Productores cinematograficos y artes audiovisuales de Extremadura

ProDOCS. Associació de Productors de Documentals

ProFICCIÓ. Associació de Productors Audiovisuals de Ficció

ProTV. Associació de Productors de Sèries i Programes de Televisió

SAVE. Asociación Canaria de Empresas Profesionales del Sector de la Animación, el Videojuego y los Efectos Visuales

El director de l'ICAA, Oscar Graefenhain.

Més informació…

Font: AGAPI

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Close
Go top